DRUGI međunarodni Sajam visokokvalitetne hrane Belgrade food show 2019, održan u organizaciji Asocijacije za promociju srpske hrane i uz podršku Privredne komore Srbije i USAID Projekta za konkurentnu privredu u "Belekspo centru", okupio je 115 proizvođača, najviše iz Srbije, uz prisustvo pet kompanija iz Bosne i Hercegovine i po jednog iz Mađarske i Hrvatske, što je sajmu dalo i regionalni karakter.

Predstavnici srpske i regionalne prehrambene industrije prikazali su stranim kupcima i domaćoj publici svoje glavne adute, a sajam je promovisao Srbiju kao lidera u regionu Jugoistočne Evrope u ovoj industriji.


PROČITAJTE JOŠ:
Imovinu vrednuju samo obučeni

Sabirajući utiske kao organizator, Miloš Pejčinović, iz Asocijacije za promociju srpske hrane kaže da posebno izdvaja inovativne proizvode izlagača, gde su tradicionalni ukusi i recepture dobili potpuno nove karakteristike uvođenjem dodatnih sadržaja. Prema njegovim rečima, posetioci su izuzetno pozitivno reagovali na džemove sa tri ukusa - šljiva i menta, bundeva i đus, i borovnica sa dodatkom lavande. Selekcija kozjih sireva sa tartufima, odnosno borovnicom, izazvala je oduševljenje ekipe stručnjaka britanskog Instituta za kvalitet ukusa koju je predvodio Alan Parkson, kuvar i poznato TV lice gastronomskih kanala.

- Istaknut je bio i nastup proizvođača zdravog čipsa od sušenog voća i povrća, jabuka, šljiva, celera i cvekle, kao i domaćeg organskog ledenog čaja i organskog soka od zove. Sajam je pokazao znatan rast proizvodnje organske hrane, što je dobar znak, s obzirom na to da je taj segment prehrane, koji pretpostavlja određenu svest proizvođača i potrošača, uveliko rasprostranjen i razvijen na evropskom i američkom tržištu - rekao je Pejčinović.

Savetnik predsednika Privredne komore Srbije za poljoprivredu Veljko Jovanović kaže da organskoj proizvodnji treba dati mogućnost da se razvije.

- Postoji prilika da stignemo Evropu i da se pozicioniramo na jednoj niši. Taj sektor je u Evropi dostigao neverovatne razmere - samo u Nemačkoj vrednost organskog tržišta je 11 milijardi evra - rekao je Jovanović, navodeći da je izvoz organskih proizvoda iz Srbije 20 miliona evra godišnje, ali da može da bude mnogo veći.

Kako navodi, potrebno je da postoji ozbiljna strategija, koja će biti javno-privatno partnerstvo, kojom će se pružiti šansa proizvođačima da odu korak dalje. To bi značilo potpuno usaglašavanje sa legislativom EU.

- Imali smo puno proizvoda sa zaštićenim geografskim poreklom, što je posebno važno zbog brendiranja Srbije kao zemlje kvalitetne hrane, a naročito su zanimljive nove vrste proizvoda, poput veganskih ćevapčića, koji su zaista jedinstveni, spremljeni od proklijalog žita, kao i sve prihvaćeniji hladno ceđeni sokovi ili domaće ručno rađene čokolade za konzumaciju uz vina, gde svaka čokolada ima sortu vina s kojom se uparuje. Tu je i čokoladirano voće koje se pokazalo kao izuzetan proizvod, a istakla se i slana karamela koja je osvojila evropska priznanja na sajmovima, kao i premijum čvarci koji su dobili nagradu Međunarodnog instituta za kvalitet ukusa u Briselu - navodi Miloš Pejčinović.

Pored proizvođača hrane, zapaženu ulogu na sajmu su imali i proizvođači vina, i to pet domaćih vinarija koje su predstavile vina od autohtonih srpskih vrsta grožđa, poput prokupca ili tamjanike. Pored mnogobrojnih predavača, u konferencijskom delu Belgrade Food Show-a bio je zapažen nastup Aleksandera Đorđevića iz Nemačke, osnivača najveće onlajn platforme za prodaju premijum hrane Foodist.de, koji je srpske preduzetnike upoznao sa načinima na koje proizvođači treba da se usmeravaju kako bi razvili onlajn prodaju ili se pojavili na poznatim platformama.

Zanimljiv panel o organskoj proizvodnji pod nazivom "Organska proizvodnja - novi horizonti srpske poljoprivrede", realizovan je sa kompanijama "Nektar" i "Biopanon", koje su napravile veliki iskorak iz tradicionalne proizvodnje u modernu i ušli u nišu upotrebe proizvoda sa zaštićenim geografskim poreklom za svoj asortiman.


PROČITAJTE JOŠ:
Softver umesto papira i olovke

- Taj panel je pokazao da se organska proizvodnja u Srbiji razvija i da je čak i renomirana kompanija kao što je "Nektar" napravila iskorak velikim ulaganjem u organske zasade na jugu Srbije, čime želi da motiviše mnoge poljoprivrednike iz Srbije da se upuste u takvu proizvodnju i osnaže srpsku poljoprivredu - ističe Miloš Pejčinović.


ULOGA PKS - SRBIJA ZEMLjA PREMIJUM HRANE

U okviru sajma, Asocijacija je, uz veliku podršku PKS, organizovala mnogobrojne B2B sastanke, što predstavlja i najveću korist učešća samih proizvođača, jer im je omogućeno da se sretnu sa distributerima i kupcima i ostvare saradnju. Kroz sajam je prošlo više od 50 domaćih i stranih velikih kupaca i, uz podršku PKS, zakazano je više od 200 poslovnih sastanaka.

S obzirom na istaknutu važnost brendiranja proizvoda za njihov dalji poslovnih uspeh na tržištima, posebno stranim, na konferencijskom delu sajma je održan sadržajan program, uz posebno zapažen nastup renomiranog evropskog stručnjaka za nacionalni brending Portugalca Žozea Felipea Toresa, koji je pomogao da se shvati na koji način je najbolje brendirati Srbiju kao zemlju premijum hrane, a ne samo kao zemlju poznatu po roštilju i prerađevinama.