Kompanija Masterkard (Mastercard) objavila je danas da u Srbiji samo 2,5 odsto malih i srednjih preduzeća posluje u sektoru informacionih i komunikacionih tehnologija, iako se uvećava broj firmi i zaposlenih, kao i profit u tom sektoru.

U Srbiji 29,5 odsto lokalnih malih i srednjih preduzeća posluje u maloprodaji, 22 odsto u proizvodnji, a 20,5 odsto tih preduzeća posluje u uslužnom sektoru, rezultati su istraživanja Masterkarda o sektoru malih i srednjih preduzeća u Centralnoj i Istočnoj Evropi.

PROČITAJTE JOŠ: IT sektor postaje vodeća grana u srpskoj privredi

Trećina malih i srednjih preduzeća u tom delu Evrope omogućila je plaćanja karticom kao odgovor na zahteve potrošača, dok je 18 odsto prihvatilo te kartice kao način da prate moderne tehnološke trendove.

Elektronska plaćanja 54 odsto malih i srednjih preduzeća u Srbiji vidi kao prirodnog saveznika njihovom onlajn poslovanju jer smatraju da su elektronska plaćanja pouzdana, dok 23 odsto tih preduzeća smatra da plaćanja karticama pružaju potencijal za razvoj.

PROČITAJTE JOŠ: Do 2020. godine Srbiji će trebati još 30.000 IT stručnjaka

Četvrtina preduzeća u Centralnoj i Istočnoj Evropi posluje u segmentu maloprodaje, a 16,5 odsto u uslužnom sektoru i 11,8 odsto u proizvodnji.

Istraživanje je pokazalo da mala i srednja preduzeća čine više od 99 odsto svih poslovnih činilaca u tom regionu, dve trećine njih su mikro preduzeća kojih najviše ima u Mađarskoj, dok su preduzetništvo i samozapošljavanje najčešći oblici malih i srednjih preduzeća u Srbiji.

Free image Pixabay

U Srbiji postoji 10.276 POS terminala što je ispod proseka u odnosu na zemlje Centralne i Istočne Evrope i zato je "potrebno još raditi na širenju prihvatne mreže za bezgotovinska plaćanja", ukazali su istraživači Masterkarda.

Direktorka kompanije Masterkard za tržišta Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine Jelena Ristić ocenila je da ukoliko trgovci žele da ostanu konkurentni moraju da se kreću u istom pravcu kao i njihovi digitalno osvešćeni potrošači.

"Jaz između onoga gde trgovci jesu i gde treba da budu može se premostiti tako što će platna industrija napraviti skok ka modernim platnim tehnologijama kao relevantnim, racionalnim i sigurnim mehanizmima koji će omogućiti da se plaćanja obavljaju i prihvataju bilo kada i bilo gde", kazala je Ristić.

Masterkard je istraživao i načine na koje mala i srednja preduzeća upravljaju svojim troškovima poslovanja, a utvrđeno je da se u 57,9 odsto slučajeva koriste plaćanja preko poslovnih računa.

Free image Pixabay

Zastupljena su i gotovinska plaćanja, pogotovo u Bugarskoj i Grčkoj.

Istraživanje pokazuje da je gotovina u značajno manjoj upotrebi kada se radi o plaćanju poreza, što "ukazuje na to da zakonski okviri i obaveze u pogledu elektronskog plaćanja igraju značajnu ulogu u procesu prelaska iz gotovinskog u bezgotovinsko društvo".

Spoljni faktori usporavaju dalji razvoj malih i srednjih preduzeća u Centralnoj i Istočnoj Evropi, utvrđeno je istraživanjem Masterkarda.

Tržišni uslovi odnosno niska kupovna moć građana je najčešći negativni faktor za dalji razvoj (19 odsto), a za slede visoke poreske stope (16,07 odsto) i komplikovane birokratske procedure (9,94 odsto).