Arhiepiskop cetinjski Mitropolit crnogorsko-primorski Amfilohije kazao je da se Carigradski patrijarh ne može nazivati poglavarem Pravoslavne crkve, da ne može on jedan da odlučuje o problemima s kojima se suočava Pravoslavna crkva i da ti problemi jedino mogu biti rešeni svepravoslavnim saborom koji je vrhovno telo Crkve.

Ovo je objavljeno na zvaničnom sajtu Mitropolije crnogorsko-primorske.

- Imali smo sastanak sa komisijom Carigradske patrijaršije na čelu sa Mitropolitom pergamskim Jovanom u vezi ovih zbivanja u Ukrajini. Nažalost, Patrijarh carigradski nastavlja tu svoju priču i neće se tako lako od nje otkazati, rekao je Mitropolit crnogorsko-primorski. Objasnio je da ta komisija stavove o ukrajinskom crkvenom pitanju temelji na predavanjima o ulozi Carigradske patrijaršije kroz istoriju. Ali, ono što je njihov problem i problem mnogih drugih je to što ne shavataju da su se promenila vremena. I mi smo, naš Sabor, napisali Carigradskom patrijarhu da je prošla epoha konstantinovska započeta sa Svetim carem Konstantinom, a onda se završila 1453. godine padom Carigrada pod tursku okupacju, a i 1918. godine mučeničkom smrću ruske carske porodice Romanovih, objasnio je Amfilohije,koji je podsetio da je Carigrad odigrao veliku ulogu u vremenima kad je car Konstantin preneo prestonicu iz staroga Rima u novi Rim.

- I ta činjenica da je tamo prešlo sedište carstva koje je upravljalo sudbinom Mediterana, da kažemo i sveta skoro hiljadu godina, zaista je dala Carigradu jednu veliku misiju, posebno što se tiče nas, slovenskih naroda. Slovenski narodi su preko Carigrada primili veru pravoslavnu, a onda, posle toga, i samostalnost svojih pomesnih crkava. Sve je to delo velike Carigradske patrijaršije. Ali, ovo naše vreme je drugačije i neophodno je da Crkva, poštujući sve to što je bilo kroz istoriju, ipak svoju budućnost temelji na onim prvim vekovima svoje istorije, kada nije bila vezana toliko sa vlašću, naglasio je mitropolit Amfilohije, koji je istakao da ''danas naša Crkva upućuje i moli braću iz Carigrada, da ne može više da jedan odlučuje, bez obzira bio li on carigradski ili beogradski“,.

Mitropolit Amfilohije je precizirao da je svepravoslavni sabor vrhovno telo u Pravoslavnoj crkvi.

- Svepravoslavni sabor je vrhovno telo Crkve pravoslavne od apostolskih vremena, i to se danas ponovo vaspostavlja. I ovi problemi koji se danas nalaze pred Pravoslavnom crkvom jedino mogu biti rešeni saborom, vaseljenskim saborom, svepravoslavnim saborom. Treba da se molimo Bogu da se taj saborni duh obnovi u Crkvi Hristovoj sa svim poštovanjem prema onome što je bilo kroz istoriju i poštovanjem Carigradske patrijaršije koja je prvoprestolna Crkva. Ne može se Carigradski patrijarh nazivati poglavarem Crkve pravoslavne – kao što su to zapisali u tom tomosu ukrajinskoj crkvi da je on poglavar Pravoslavne crkve, citirajući time cara Justinijana. To je bilo u vremenima jedinstvenoga Vizantijskoga carstva i u vremenima kada su druge kraljevine i države nastajale po uzoru na Vizantijsko carstvo, pa su onda vladari, kao što je ovde bio i naš kralj Nikola Petrović, itekako učestvovali u životu Crkve i usmeravali njen život. Pogotovo ovde u Crnoj Gori gde je pravoslavlje bilo državna vera, a kralj Nikola praktično nasledio onaj duh koji su utemeljili Sveti Petar Cetinjski i Petar Drugi Lovćenski Tajnovidac – taj odnos između države i između Crkve. To može da bude tako kad je vladar hrišćanin. Danas su države sekularizovane, narodi idu tim sekularizovanim putevima, vladari su često i bezbožnici, ne može se više tako sa vlašću. Sa svim poštovanjem prema vlastima. U Crkvi Hristovoj postoji samo jedna glava.To je Hristos. Nema drugih glava, niti drugih poglavara. Svi drugi su apostoli koji svedoče tu glavu – Hrista kao glavu Crkve i Crkvu kao jednu, svetu, sabornu i apostolsku kojoj mi pripadamo i kojoj služimo, zaključio je mitropolit Amfilohije.