SVETLANA ŠEATOVIĆ (BEOGRAD)

1. "MEMOROMAN" Aleksandar Petrov (Zepter book world)

2. "CRNjANSKI - BIOGRAFIJA JEDNOG OSEĆANjA" Milo Lompar ("Pravoslavna reč")

3. "ANĐELI I RATNICI" Petar Pijanović (Zavod za udžbenike)

4. "STIH I PAMĆENjE" Aleksandar Jovanović ("Službeni glasnik")

5. "KAKO UPOKOJITI IGRU" Boško Suvajdžić (KOV)

A. Petrov otvara novo poglavlje u srpskoj književnosti stvarajući hibridni žanr u kome ukršta odlike memoara i romana. Udvajajuće pripovedačko lice donosi nam istoriju srpske kulture, književnosti i lične istorije od Drugog svetskog rata do devedesetih. Najnovijom knjigom o Crnjanskom M. Lompar je pomerio granice žanra biografije ukrštajući naučnu monografiju sa elementima esejistike, koja u pojedinim poglavljima prerasta u pripovedački glas. P. Pijanović je u istoriji stare srpske kulture sintetički prikazao sve koordinate našeg kulturnog bića, od prvih kulturnih artefakata Balkana do kraja 18. veka i time dao veoma širok dijapazon naše kulture u svim njenim segmentima. Naučna studija A. Jovanovića posvećena poeziji Milosava Tešića otvara nove koordinate u razumevanju srpskog pesništva. U knjizi studija i eseja B. Suvajdžić priziva igru kao model u kome se sučeljavaju tradicija i modernizam u modernoj i savremenoj književnosti.

JOVAN PEJČIĆ (BEOGRAD)

1. "U VATRI SE BOG ODMARA" Alek Vukadinović ("Konras")

2. "CRNjANSKI - BIOGRAFIJA JEDNOG OSEĆANjA" Milo Lompar ("Pravoslavna reč")

3. "MEMOROMAN" Aleksandar Petrov (Zepter book world)

4. "PODVIZI I STRADANjA GROFA OD TAKOVA" Dejan Mihailović ("Laguna")

5. "PISMA SA DVOSTRUKIM DNOM" Milivoje Pavlović (Zavod za udžbenike, "Službeni glasnik")

Duh je u svakom vremenu i svakoj ljudskoj zajednici nepogoda: kada rasvetljuje veliku sudbinu (M. Lompar), kada poetski slavi (A. Vukadinović) i kada društveno obara (M. Pavlović), kada životno usklađuje (A. Petrov) i kad prozno-istorijski predstavlja (D. Mihailović). Po ovom odnosu, raznorodnost motiva i oblika iskazivanja ne ruše krov od iskona bezgranične Književnosti. Suprotno tome autorski lično i tematski nadlično sklapaju se u neprotivrečne jedinstvenosti visokog umetničkog (1), misaonog (2), autobiografskog (3), pripovednog (4), sociopsihološkog (5) značaja. Različitost žanrova i njihovih shodnih uslova ne ukida, pritom, istovetan duhovno-istorijski koren istaknutih dela: identitet i posebnost u nacionalno-jezičkom, integritet i samosvojstvo u misaono-stvaralačkom smislu.

PROČITAJTE I: NAGRADA "MEŠA SELIMOVIĆ": Opomene na pošasti zaborava

SAŠA RADOJČIĆ (SOMBOR)

1. "BEŽANIJSKA KOSA" Dragan Hamović (SKZ)

2. "CARSKI ČASOVI" Darko Daničić (NB "Stefan Prvovenčani")

3."PESME ZA JEDNOG ČITAOCA" Dragan Lakićević ("Partenon")

4. "RUBOVI" Petar Miloradović (Kulturni centar Novog Sada)

5. "U VATRI SE BOG ODMARA" Alek Vukadinović ("Konras")

Dva naoko suprotna, ali po posledicama jednaka procesa obeležavaju današnjicu: sa jedne strane globalizacija koja briše razlike među kulturama, a sa druge atomizacija života, koja iznutra mrvi zajednicu. Verovatno najbolju dijagnozu za to, mada ne i terapiju, pruža lirika, u veoma širokom izražajnom rasponu. Od pesama koje su zadržale jaku svest o zajednici i njenim otvorenim, bolnim pitanjima, ne ustručavajući se pritom da se izričito vrednosno opredele (D. Hamović), preko pesništva kulture (D. Daničić), čisto lirskog Ja - Ti odnosa i njegovih varijacija (D. Lakićević), do poezije koja sobom hoće da dokuči svet i svoje mesto u njemu (P. Miloradović), ili magijom jezičkog iskona daje pogled na sile koje u tom svetu leže u osnovi (A. Vukadinović).

DUŠICA POTIĆ (BEOGRAD)

1. AVE MARIA Dragan Bošković (izdanje autora)

2. "U VATRI SE BOG ODMARA" Alek Vukadinović ("Konras")

3. "PESME I DRUGI OŽILjCI", Đorđe Despić (KC Novog Sada)

4. "KUĆA ČETIRI VETRA" Miloš Petković (NB "Stefan Prvovenčani")

5. "BIĆE SVE U REDU" Zoran Pešić Sigma (Medivest KT)

Poema D. Boškovića s jedne strane teži da tekstom reprodukuje muzičku kompoziciju, a s druge autor se postavlja između tri temporalne dimenzije: prošlosti, savremenosti i napetog iščekivanja nečega što će doći. Pesnička knjiga A. Vukadinovića pokazuje sve najbolje odlike njegovog rukopisa - dozirana neoavangardna igra i fokus na akustičnom aspektu pesme, te put do spiritualnih sfera smisla. U zbirci Đ. Despića koja kompiluje poeziju i prozu, celine su odvojene, a prozni deo zaklapa knjigu u neku vrstu rezimea. Erudicija i stvaralačka zrelost idu u prilog preporuci knjige. Osobenost pesničke knjige M. Petkovića je poigravanje interpunkcijom, kršenje jezičkih zakona, koji se povinuju novom redu pesničkog jezika. Z. P. Sigma ispisuje snažne stihove. To je zrela knjiga pomirenja sa životom, ili bar težnja ka pomirenju koje se između protivrečnosti bivanja pomalja kao iskustvena apologija proživljenog. Ove glasove posvećujem senima Draška Ređepa.