DA je na usijanom asfaltu kad upeče zvezda ipak prijatnije nego u autobusima, ovih dana shvatili su svi Beograđani koji koriste javni prevoz. Autobusi u kojima rade klima-uređaji su retki, pa putnici od ranog jutra mokri od znoja stižu na posao.

Lepeze i drugi rekviziti sa kojima se ulazi u vozila javnog prevoza, ovih dana ne mogu da olakšaju putovanje. Na visokim temperaturama, ni otvoreni prozori, pa ni prednja vrata koja vozači ponekad drže otvorena tokom vožnje, ne pomažu.

- Svakog jutra putujem sa Vidikovca i nijedan autobus u koji sam ušla nije bio rashlađen. Putnici jadikuju, ali uzalud. Vozači kažu da "klime" ne rade jer nedostaju neki delovi - priča Ana A.

I zaista, Gradsko saobraćajno preduzeće "Beograd" raspisalo je, krajem maja, javnu nabavku za popravku i servisiranje klima-uređaja u 559 vozila! Od ovog broja, 89 uređaja je u garantnom roku i predviđeno je njihovo servisiranje u pogonima ovlašćenih servisera. Popravka rashladnih sistema za ostalih 470 vozila trebalo bi da se obavi u pogonima GSP. Ponude pristigle na ovaj tender otvorene su, ali još nije doneta odluka koji od ponuđača će dobiti posao i koliko će novca dati na servisiranje uređaja. Ujedno, popravka ovolikog broja "klima" mogla bi da potraje čitavo leto, a rashladni sistemi u septembru nisu neophodni.

Pročitajte još - U 35 odsto vozila GSP nema klime

Na pitanje upućeno GSP zašto se čekao maj, pa tek onda da se raspiše tender za popravku klima-uređaja, "Novosti" čekuju odgovor.

Prevoznici štede gorivo ako ne pale rashladne uređaje Foto N. Fifić

Vozila u kojima rashladni uređaji rade najčešće pripadaju privatnim prevoznicima. Ipak, ujutru i po podne vruće je i u njima. Naime, vozači uključuju "klime" tek kada im iz Sekretarijata za javni prevoz stigne poruka da to urade. Naime, prema pravilniku Grada, rashladni sistemi u vozilima uključuju se tek kada spoljna temperatura bude viša od 25 stepeni. Problem je što nekada i ta poruka stigne kada je napolju temperatura 29 ili više stepeni. Na linijama gde su polasci retki, a putnika mnogo, tada je nemoguće da se u vozilu postigne optimalna temperatura.

Pročitajte još - U vozilima GSP kaplje iz klima

Da prevoznici često ne uključuju rashladne uređaje kako bi smanjili utrošak goriva, nije tajna. Zato je i u vozilima koji ih imaju - kao u rerni. Inspekcija Sekretarijata za javni prevoz trebalo bi da kontroliše rad klima-uređaja i da isključi iz saobraćaja svako vozilo privatnih prevoznika koje nije rashlađeno.

Na pitanja "Novosti" kako su postupali po pritužbama sugrađana na toplotu u autobusima i da li je neko vozilo isključeno zbog neispravnog rashladnog sistema, takođe nismo dobili odgovor.

Displej ispred vozača GSP Foto N. Fifić

STARA VOZILA DODATNO GREJU

MEĐU starim i dotrajalim autobusima GSP uključivanje rashladnih sistema izazvalo bi pregrevanje motora. Kod nekih zato i na 30 stepeni radi grejanje. Naime, dok ono radi, izduvni sistem hladi motor, pa se tako sprečava pregrevanje. Kada bi se grejanje isključilo, motori bi prokuvali, a vozila stala.

NAJTEŽE VOZAČIMA

PO vrućini najteže je vozačima. Za volanom, prinuđeni su da provedu osam sati, nekad i duže. U pantalonama, sa peškirom oko vrata i flašom vode, uspevaju da preguraju dan. Na okretnicama, na kojima često nema ni toaleta, ne mogu ni da se umiju i osveže. A stručnjaci zaduženi za bezbednost saobraćaja upozoravaju da umor i vrelina najviše utiču na koncentraciju šofera.