У Босну и Херцеговину ће још само до краја маја моћи да се увозе половни аутомобили са мотором Еуро 4 и нови са мотором Еуро 5, јер 1. јуна на снагу ступа одлука о минимуму стандарда приликом увоза возила.


Од 1. јуна моћи ће да се увозе само половна возила са Еуро 5 мотором и нова са Еуро 6 мотором. То значи да це се у БиХ моћи увозити половна возила стара до 10 година.


Одлуку је донело Министарство транспорта и комуникација БиХ, а на основу захтева Удружења овлаштених заступника и трговаца аутомобилима ФБиХ.


"Циљ је да имамо бољу исправност возила и мање несрећа на путевима, мању загађеност и здравију животну средину, више новца у буџетима и на крају испуњавање услова за пријем у Европску унију у контексту смањења угљен-диоксида", каже председник Удружења Харис Муратовић.


Он додаје да су на основу одлуке из 2016. године којом је, такоде, ограничен увоз аутомобила, евидентни вишеструки бенефити по ширу друштвену заједницу. Смањена је просечна старост увезених возила на 8,5 година, смањен је број увезених половних возила и повећан увоз нових.


Босна и Херцеговина већ има најстарији возни парк у Европи и региону, јер је око 80 одсто регистрованих возила старије од 10 година. Због тога је Удружење затражило хитно увођење ограничења увоза коришћених возила која не испуњавају стандарде минимум Еуро 5 норме издувних гасова са садашњих Еуро 4 нормом.


Такође, ограничава се и увоз новопроизведених моторних возила која не испуњавају стадарде Еуро 6 норме, преноси Блиц.


"Строжим нормама подстичемо увоз нових аутомобила. Након спровођења Одлуке о ограничавању увоза путничких аутомобила и спољних пнеуматских гума ради заштите животне средине и здравља људи у БиХ, евидентна су побољшања у смислу старости увезених возила. Циљ је да у наредном периоду имамо тренд увоза аутомобила која су у просеку стара шест година, као што је то био случај 2011. године када је ван снаге стављена одлука која је ограничавала увоз аутомобила старијих од седам година", објашњава Муратовић.


Аутомобили са мотором Еуро 5 у просеку су скупљи од 3.000 до 5.000 марака, па и више, али овлашћени трговци кажу да ће тиме и БиХ имати веће приходе.


У Министарству саобраћаја и комуникација БиХ ипак имају другачије виђење.



"Не очекујемо неке веће поремећаје ако имамо у виду да смо пре три године донели одредбу која се тиче Еуро 4, а отприлике неке три године је разлика између Еуро 4 и Еуро 5 стандарда тако да не очекујемо никакве последице. Ово не радимо уопште да бисмо повећали неке приходе, приходи су исти, ништа се битно није променило, осим што сада имамо квалитетнија возила која се увозе у Босну и Херцеговину", каже Зоран Андрић, помоћник министра транспорта и комуникација БиХ.


Истовремено, власти планирају да загађење ваздуха смање и подстицањем приликом куповине електричних аутомобила тако што ће од 31. децембра бити укинуте царине на увоз ове врсте возила у Босну и Херцеговину.