ЗАВРШЕН је и последњи део Коридора 10! Изградња овог дела ауто-пута, кроз Грделичку клисуру, трајала је шест година, њено отварање најављивано је више пута, али је тих 26,3 километара загорчало живот путарима и неимарима и натерало инжењере да измисле и примене сва расположива знања и умећа из путне привреде.

После низа проблема и недаћа, укроћена је и најтежа, најсложенија и најзахтевнија деоница Јужног крака Коридора 10.

- Загризли смо, кад нико други није хтео и гурали до краја - каже нам инжењер Предраг Гавриловић, представник надзорног органа испред инвеститора "Коридора Србије".

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - У Грчку на летовање новим ауто-путем

Он нас је дочекао на почетку трасе која ће у суботу бити свечано отворена и пуштена за собраћај, а екипи "Новости" представио је са поносом сваки њен центиметар:

- Трајало је колико је морало и сад је готово. Била је част учествовати у оваквом пројекту и упркос свим компликацијама и невољама, завршити га. Поносан сам, баш као и сви неимари и остали радници који су овде уткали свој труд.

Колико је било посла најбоље показују бројке. На деоници кроз Грделичку клисуру уграђено је више од 210.000 тона асфалта и 59.000 тона арматуре, ископано више од шест милиона кубних материјала на косинама, склоњено 660.000 кубика камена. Изграђена су два савремено опремљена тунела, две петље, вијадукт, галерија, заштитни бедеми, 33 моста и још три на приступним саобраћајницама. Подигнута су и два највиша моста на Коридору. Изграђено је преко 26 километара нових далековода за снабдевање тунела и 13 трафостаница...

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - ОКОНЧАЊЕ РАДОВА НА ИСТОЧНОМ КРАКУ КОРИДОРА 10 - Радници: Биће, али скоро неће; "Коридори": Завршетак током лета (ФОТО)


Окружен брдима, Јужни крак се провлачи кроз Грделичку клисуру која спаја лесковачку и врањску котлину, Јабланички и Пчињски округ, вијуга током Јужне Мораве, провлачи се испод далековода, прескаче железничку јужну пругу. Због слива Јужне Мораве, која протиче кроз Грделичку клисуру, познатом по најизраженијој ерозији, брдо се неколико пута урушавало, пројекат мењан, али су и брдо и клисура на крају укроћени. Обезбеђено је бетонским сандуцима, који су укопани до дубине од 25 метара и напуњени арматуром и бетоном, а онда су каскадно подигнути на висину од чак 60 метара, а у ширину близу пола километра.

- Константно смо се борили са реком и подземним водама - говори Гавриловић, показујући нам косине које су највише проблема задали путарима. - Измештена је железничка пруга око километар и по, регулисано речно корито око шет и по километара.

Возила у тунелу надгледаће се из оперативног центра

Брда изнад блиставог, гланц новог ауто-пута делују масивно и злокобно, али нас Гавриловић уверава да су провере издржљивости бетона, шипова, анкера непрестане и да све "дуби".

- Косина пет, најозбиљнија и највећа обезбеђена је тако, да не постоји ништа јаче од тога. Употребљено је све расположиво, познато, греда, зид, сидра - наставља Гавриловић. - Морали смо, јер нас је природа више пута изненадила. Током изградње сусрели смо се свим појавама које у геологији постоје.

БРОЈКЕ * 210.000 тона асфалта и 59.000 тона арматуре је уграђено * 33 моста, по два савремена тунела и петље * 26 километара нових далековода и 13 трафостаница

По речима Александра Сенића, директора сектора за изградњу у "Коридорима Србије", који је са инжењерима непрестано на терену, изграђено је укупно 97 потпорних зидова, од чега је девет великих косина, на којима су постојали озбиљне нестабилности и клизишта. Укупна дужина свих потпорних зидова, којима су обливене и упаковане косине, већа је од 15 километара!

Ово је један од највећих пројеката у Србији, па су у клисури своју прилику да се докажу имали сви, од пројектаната до инжењера и радника. Радови су почели октобра 2013, а у изградњи и опремању учествовало је више страних и домаћих грађевинских компанија.

- Градили су га неимари из Србије, Републике Српске, Бугарске и Шпаније, било је радника из Хрватске, Македоније, Албаније... А у клисури свака фаза изградње била је специфична и непоновљива.

НАЈДУЖИ Тунел Манајле

На ободима уз пут, дуж трасе, посађене љубичице. Радници крагујевачког "Расадника" улепшавају деоницу. Завршавају се последњи послови, "шминка", дотерује. Мораће ових дана да буде уклоњена и депонија код косине два, јер притиска Мораву и прети да због ње река поплави околне њиве.

ПУТАРИНА ДА ли ће цена путарине бити увећана, питање је за "Путеве Србије", али сматрам да је логично због овако сложених система и самих конструкција и система управљања саобраћајем да цена путарине буде виша него што је на другим деловима ауто-пута - каже Сенић за "Новости".

Заштитни знак ове деонице, која је као писта, су тунел Манајле, најдужи у Србији, као и мостови Врла и Џемен до.

Проласком кроз овај тунел код Владичиног Хана, јасно је да је постављена најсавременија опрема за случај незгода, или кад је реч о противпожарној заштити и вентилацији. Има две цеви, 13 оперативних система, у опремање је уложено 13 милиона евра. Дугачак је чак 1,8 километара. Тунели су рађени по новом аустријском моделу, а све што геологија познаје, од земље до чврстих стена, нађено је у ова два тунела.

Предраг Гавриловић са репортером "Новости"

- И тунелима Манајле и Предејане управљаће се из техничко оперативног центра - каже Сенић. - У тунелима се налазе рампе које ће реаговати у случају пожара, аутоматски се спуштати и онемогућити друга возила да уђу у тунел. За возила која иду малом брзином и представљају потенцијални ризик за безбедност саобраћаја, преко светлосне сигнализације и помоћу одговарајућег разгласа, возач ће бити обавештен да мора да убрза. Сви тунели имају моћне џет вентилаторе, који имају снагу као мотори у авионима.

Најдужи и највиши на јужном краку Коридора 10, који је привлачио пажњу и док се градио је мост Врла код Владичиног Хана, подигнут на стубовима до 62 метра висине изнад магистрале и клисуре. Други је мост Џемен, дуг 495 метара, а у њега је уграђено 8.275 тона гвожђа и око 50.000 кубика бетона.


МИНИСТАРКА ЗОРАНА МИХАЈЛОВИЋ: ЗАВРШЕТАК РАДОВА - ВЕЛИКА ПОБЕДА СРБИЈЕ

Потпредседница Владе Србије и министарка грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре, Зорана Михајловић, каже за "Вечерње новости" да је завршетак јужног дела Коридора 10 много више од завршетка једног ауто-пута.

- Ово је велика победа Србије и показали смо и себи и другима да можемо да завршимо један овако велики пројекат. Последња и најтежа деоница кроз Грделичку клисуру биће пуштена у саобраћај у суботу и тиме ће Србија коначно бити повезана ауто-путем од Хоргоша до Прешева - истакла је Михајловићева.

Потпредседница Владе Србије каже да завршетак Коридора има велики значај за повезивање Србије како са регионом, али и са Турском И Блиским истоком.

- Од суботе увече сви возачи на овој траси ће и изблиза да се увере о каквом грађевинском ремек-делу реч када буду пролазили деоницама кроз Грделичку клисуру - додала је министарка и истакла да ће током лета у саобраћај да буде пуштен и источни крак Коридора 10 ка Бугарској.

Михајловићева најављује и да већ у петак почињу радови на новом ауто-путу на Коридору 11, што је један од три нова ауто-пута која почињу да се граде овог лета.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - САВЛАДАНА ГРДЕЛИЦА: Од среде новим путем ка мору


- У питању је деоница вредна скоро 500 милиона евра, такође захтевна за изградњу, јер ће трећину трасе чинити мостови и тунели. Планиран је и почетак ауто-пута од Појата до Прељина и деонице ауто-пута Београд-Сарајево од Сремске Раче до Кузмина - каже Михајловићева.


ОДМОРИШТА

ПОСТОЈИ Петља Предејане, у близини чувеног мотела, па ће путници лако моћи да сврате и направе паузу. Мораће најпре да се искључе са ауто-пута, али свако ко буде желео да направи кратак предах - каже Сенић.- Иста је петља за оба одморишта и Џеп и Предејане. Да ли ће се на ауто-путу отварати места за предах, пумпе, ресторани, не зависи од нас већ од "Путева Србије". Постоје места која су одређена за такву изградњу.

КОСИНЕ

У наредним месецима остаје нам да завршимо радове на трајној стабилизацији косина 2, 3, 4, 5 и 6 - каже Сенић. - Сви радови на тим косинама, осим на петој, биће завршени у наредна два до три месеца, а на косини пет, која је најмасивније и највеће клизиште у целој Грделичкој клисури трајаће до краја године. Радови неће утицати на безбедност саобраћаја, одвијаће се на око 150 метара од трасе, у брду, изнад ауто-пута. Неопходни су да се обезбеди трајна стабилност.


БЕЗ ПАУЗЕ

НОВА траса ауто-пута Јужну Мораву мостовима прелази 11 пута, а изграђене су и две петље за Предејане и Владичин Хан. И то су за сада једина опција да путници предахну. Дуж ауто-пута, од Дољевца до Владичиног Хана заправо нема ниједне "паузе" за кафу, тоалет, предах, или допуну резервоара. И то је једина критика ове патроле.