ПОЗИТИВНА искуства великих немачких компанија, која увелико послују у Србији, утицаће на одлуку привредне делегације малих и средњих предузећа из ове државе, када почетком наредне године посете нашу земљу. Ову посету недавно је најавио председник Привредне коморе Србије, Марко Чадеж, који је заједно са српском премијерком Аном Брнабић, боравио у званичној посети Берлину.

Инвестиције које су из највеће европске економије, и једне од водећих на свету, приспеле у Србију мере се изузетно великим пословним цифрама, како у обиму пословања, тако и у броју запослених. И, посебно, најавама нових послова и отварања производних капацитета. Њихова искуства су тако, према бројним утисцима, до сада више него добра.

Потврда такве пословне и инвестиционе климе која важи за немачке компаније у Србији дошла је директно и од председника ПКС.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Странци хоће сигурне услове за улагање

- Подстакнуто добрим искуствима великих немачких компанија које у Србији запошљавају око 60.000 радника и ангажују наше фирме за добављаче, расте и интересовање малих и средњих предузећа из Немачке - рекао је Марко Чадеж, и указао да Србија немачким инвеститорима нуди управо оно што им је потребно да улажу и остваре профит - стабилност, подстицајну пословну климу, квалитетне кадрове и поуздане локалне компаније.

Код немачких инвеститора тако посебно добар утисак изазива низ стимулативних мера за улагања које је донела Влада Србије, почев од пореских олакшица, преко поједностављених процедура до посебних подстицаја за улагање у иновације, истраживање и развој и савремене технологије.

- На нама је да искористимо тај потенцијал и да што више тих предузећа сутра видимо у Србији - каже председник Коморе.

И сама ПКС је претходних година организовала већи број пословних форума са немачким привредницима, у намери да се повећа обим те сарадње.

- Осим што су немачке компаније у врху листе страних инвеститора у Србији, Немачка кроз развојне пројекте пружа снажну финансијску и експертску подршку Србији у изузетно битним областима за раст привреде - јачању приватног сектора, увођењу дуалног образовања и унапређењу тржишта рада према потребама привреде, дигитализацији, подизању конкурентности и интернационализацији наших компанија и чвршћем регионалном повезивању - каже Ана Хамовић, виши саветник у Центру за Европу ПКС.

НАША ЗЕМЉА ПРЕДЊАЧИ ПО ПИТАЊУ ДИГИТАЛИЗАЦИЈЕ ПРЕМИЈЕРКА Ана Брнабић је на конференцији са немачком канцеларком Ангелом Меркел посебно истакла помоћ немачке агенције ГИЗ у успостављању Центра за дигиталну трансформацију привреде при ПКС који је фокусиран на подршку дигитализацији малих и средњих предузећа. Управо у овој области Србија и премијерка Брнабић лично су добили посебно признање канцеларке Меркел која је оценила да "Србија по питању дигитализације предњачи и да је то добар сигнал младим људима". То је инвестиција у будућност, додала је немачка канцеларка. - Желимо да покренемо нови талас немачких инвестиција, више развојних центара немачких компанија, веће инвестиције у истраживања и развој, заједничке наступе на трећим тржиштима. Све то би за Србију био огроман успех - нагласила је Брнабићева. Говорећи о односима у региону, потреби помирења и западно балканским перспективама премијерка Брнабић је поручила да на томе сви у региону треба заједно да раде, уз подршку Немачке, ЕУ и других међународних партнера. - Знам да можемо да изградимо лепши, бољи и просперитетнији Балкан за све - рекла је Брнабићева, и оценила да Коморски инвестициони форум Западног Балкана - заједничка регионална привредна комора, тренутно највише ради на успостављању будућег заједничког тржишта региона.

Хамовић указује да иако постоји могућност да пад индустријске производње у Немачкој, који се перципира у наредном периоду, може да донесе индиректне ефекте на привреду у Србији, у овом тренутку не јењавају објаве о новим инвестиционим подухватима немачких компанија у Републици Србији, а спољнотрговинска размена и размена услуга не да не показују знаке посустајања већ, напротив, и једна и друга категорија бележе узлазан тренд у оба смера.

Неке од највећих немачких инвестиција до сада у Србији су: "Штада", која је преузела "Хемофарм" (фармацеутска индустрија; 698 милиона евра, 2.400 радних места), "Леони" (аутомобилска индустрија; 70 милиона евра, 4.700 радних места), Metro Cash and Carry (малопродаја; 142 милиона евра, цца 1.250 радних места); Siemens (електрика и електроника; 60 милиона евра, 1.850 радних места), "Лидл" (малопродаја; 205 милиона евра, 1.700 радних места), ZF Friedrichshafen (аутомобилска индустрија; 160 милиона евра, 1.000 радних места).

Делегација Србије, после разговора са немачком канцеларком Ангелом Меркел, састала се и са представницима Удружења породичних предузећа и Дигиталне асоцијације BITKOM. О значају ових разговора за јачање српско-немачке привредне сарадње најбоље говоре подаци о снази и утицају ових привредних асоцијација: BVMW заједно са партнерским организацијама окупља чак 1,1 милион компанија чланица, има 300 регионалних и локалних канцеларија у Немачкој и око 40 представништава широм света. Пружа подршку малим и средњим фирмама у свакодневном пословању и пословном повезивању са домаћим и иностраним партнерима. Заступа интересе немачког малог и средњег бизниса на домаћем и међународном тржишту, у комуникацији са националним и институцијама ЕУ у Бриселу, синдикатима и великим компанијама.

Удружење породичних предузећа је контактна тачка за велике немачке породичне компаније са годишњим обимом продаје већим од 50 милиона евра, али и за мање и средње породичне фирме. Ову бизнис организацију, посвећену сарадњи, повезивању и јачању позиције породичног бизниса, подржава више од 500 породичних компанија међу највећим у Немачкој. Састанак у BITKOM-у отвара врата за улагања и сарадњу наших високотехнолошких фирми и ИТ стартап заједнице са више од 2.600 немачких компанија из сектора дигиталне економије - са око 1.500 малих и средњих предузећа и стартапова, али и великим бројем глобалних играча у области софтвера и хардвера, телекомуникационих и интернет услуга, дигиталних медија.

РОБНА РАЗМЕНА

УКУПНА робна размена Србије и Немачке од јануара до августа ове године износила је 3,04 милијарде. То је 204,5 милиона евра, или 7,22 одсто више него у истом периоду прошле године.

Извоз је 1,28 милијарди евра (129,9 милиона евра више, односно 11,28 више у односу на исти период 2018).

Увоз је 1,76 милијарди (74,6 милиона више, односно 4,43 одсто више у односу на исти период 2018)

Покривеност увоза извозом је 72,9 одсто, што је боље у односу на исти период 2018, када је износио 68,4 одсто.

Немачка је на првом месту и по укупном српском увозу (12,9 одсто) и по укупном српском извозу (12,6 одсто).

Према подацима Народне банке Србије, немачке компаније су од 2010. године закључно са мартом 2019. у Србију инвестирале 1,26 милијарди евра у РС.


ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - АУСТРИЈАНЦИ ЗАИНТЕРЕСОВАНИ ЗА УЛАГАЊЕ У СРБИЈУ: Одлучује и лични утисак