НЕМА компаније, предузећа, па ни радње која је може заобићи. Кроз дигиталну трансформацију последњих година, са мање или више успеха, пролази већина фирми. Изазов је већи пред малим и средњим предузећима, чији су капацитети мањи. Конкретну помоћ и подршку могу да добију од Центра за дигиталну трансформацију Привредне коморе Србије. Лане кроз пилот-пројекат, а ове кроз програм, консултанти за дигиталну трансформацију помажу привредницима да прођу кроз тај процес.

Центар за дигиталну трансформацију (ЦДТ), у сарадњи са Немачком организацијом за међународну сарадњу (ГИЗ) и Развојном агенцијом Србије (РАС), расписао је 2. јула јавни позив компанијама да конкуришу за подршку у дигиталној трансформацији пословања. Позив ће бити отворен све док постоје обезбеђена средства.

- Дигитална трансформација је термин који се све чешће употребљава, а да се притом подразумевају различити појмови, од увођења интернета, преко канцеларије без папира, па све до потпуне реорганизације компаније - објашњава Ема Орлић, сертификовани консултант за дигиталну трансформацију и тренер консултаната. - Најсажетије речено, дигитална трансформација у привреди подразумева унапређење пословања применом савремених технологија. Почетна тачка на путу кроз дигиталну трансформацију је ЦДТ при ПКС. Када се пријави, компанија на сајту ЦДТ попуњава упитник који служи томе да компанији да увид у сопствену дигиталну зрелост, али и да консултанту за дигиталну трансформацију пружи полазну тачку за рад са компанијом.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - Добрим прописима до јаче економије


Компанија је најчешће у могућности да дефинише главне проблеме и циљеве, али тек доласком дигиталног консултанта, кроз рад са дигиталним трендовима, откривају се изазови и могући потенцијали компаније који се даље развијају кроз дигиталну стратегију. Компаније у које одлазе сертификовани консултанти за дигиталну трансформацију су на различитом нивоу дигиталне зрелости. Неке још целокупно пословање воде на excel формуларима, а поједини прижељкују да документи стижу факсом. Срећу се и оне које поседују све машине и софтвере.

- За сваку компанију постоји простор за напредак, а на консултанту је да им помогне да изаберу прави пут кроз дигиталну стратегију и да на основу тога искористе доступну помоћ РАС за набавку софтвера, опреме или услуге која им је на том путу неопходна - каже Ема Орлић. - Из искуства у пилот-пројекту 2018. године са сигурношћу могу рећи да не постоји компанија којој није потребна ова врста подршке, независно од индустрије или сектора у ком послује.

Предузеће на које сам нарочито поносна је "Дорат МЦ", са којим сам радила прошле године и које је прошло кроз обе фазе пилот-пројекта и ове године прелази у фазу имплементације. Период између стратегије и имплементације је био нешто дужи, али их то није спречило да одмах почну са применом свих оних савета и метода, који нису захтевали знатна финансијска средства где су резултати већ видљиви.

Такозвани quick wins или брзе победе, како их консултанти жаргонски зову мали су кораци које компанија може да уради сама, из сопствених ресурса. Они дају брзе видљиве резултате у трансформацији пословања.

- Важно је да компанија буде отворена према консултанту, који има обавезу чувања тајности података, и да у процес крене спремна на промене и учење новог - напомиње Ема Орлић. - Потребно је схватити да консултант није ту да изради сајт, покрене маркетиншку кампању или креира нови производ или услугу. Консултант је ту да компанији помогне да све то уради сама, у првом тренутку уз помоћ подстицаја државе, а касније и из сопствених ресурса.

"Дорат МЦ" је прошао кроз пилот-пројекат, али је трансформацију наставио. Циљ им је да из пословања протерају папир и оловку. Фирма управља гифт продавницама.

И СТАРТАПУ ТРЕБА ОСЛОНАЦ - У питању је технолошка стартап компанија чији оснивач нема више од 23 године. Дигитални консултант ту нема шта да тражи - то је друга уврежена предрасуда - објашњава Ема Орлић. - У овом случају посао дигиталног консултанта је да помогне компанији да се снађе на тржишту и да пронађе адекватан бизнис модел, који ће у најкраћем времену и уз најмање трошкове пласирати иновативан производ или услугу на тржиште.

Дигитална трансформација је неминовност. Ко се не прикључи том развоју, неће опстати - каже Милош Ћетковић, директор фирме "Дорат МЦ". - Како су се развијале телекомуникације, тако се сада развија дигитални сектор. Мој први контакт са пословном комуникацијом је био када је отац у стан донео факс. То је некада било чудо, а где смо сада стигли. Решили смо да дигитализујемо пословање. Пријавили смо се, изабрали су нас и сада од консултанта добијамо листу задатака које испуњавамо. То је еволуција. То није процес који ће се брзо завршити. У пракси то значи да што мање користимо папир и оловку у пословању. На пример, на сајту тренутно ручно уносимо стање колико имамо којих производа. Али врло брзо ћемо сајт повезати са софтвером и то ће се радити аутоматски, то неће морати нико да уноси. Трансформација носи трошкове, али то је инвестиција која ће се вратити. Ми не желимо да смањујемо број радника, већ да наши радници обављају боље послове, оно што не може да се дигитализује. Сваког дана напредујемо и сваког дана радимо боље него јуче.


ДРАГОЦЕНО ИСКУСТВО

- ВЛАСНИК има више од 60 година. Нема шансе да разуме дигиталну трансформацију. То је један од уобичајених стереотипа - каже Ема Орлић. - Постоје власници или топ менаџмент предузећа који није вичан раду на рачунару и невољно користи савремене технологије. Ипак, немојте мислити да они нису свесни промена које се дешавају на тржишту и да се њихова конкуренција мења. То су људи пребогати пословним и животним искуством, којима је само неопходно приближити шта све модерна технологија може да учини за њихов посао.