ДОБРО звучи вест да ће следеће године бити започета изградња пет нових ауто-путева, али је за грађане Србије много важнија информација да је једна саобраћајница коначно завршена. Србија ове године ставља тачку на неколико капиталних инфраструктурних пројеката, пре свега Коридор 10, јужни и источни крак и први део Коридора 11, а започиње изградњу четири потпуно нова ауто-пута и наставља радове на траси Коридора 11.

Изградња јужног крака Коридора 10, који је комплетиран пре неколико месеци, трајала је читаву деценију. Да су испуњени планови и некадашња обећања политичара, и изградња источног крака била би "пасе" тема још 2013. године, за када је било најављено отварање 83 километра ауто-пута ка Бугарској.

Овако, чекамо крај и ове године с најавом да ће бити окончана изградња пута од Просека код Ниша до граничног прелаза Градина. Исти рок је дат и за Коридор 11, односно за почетну деоницу, која повезује Сурчин и Обреновац.

Уз део који се данас отвара, од Обреновца до Љига и деоницу која је завршена пре две и по године, од Љига до Прељине, Србија ће добити 120 километара, односно трећину ауто-пута до Црне Горе.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - АУТОПУТ "МИЛОШ ВЕЛИКИ" СПРЕМАН ЗА САОБРАЋАЈ: Од Обреновца до Чачка за сат времена (ФОТО)


- Велике наде се полажу у први део ауто-пута на Коридору 11, јер се очекује да ће растеретити саобраћај на Ибарској магистрали. Ова траса представља крак Трансевропске магистрале која повезује њен основни правац, од Гдањска до Атине и Истанбула са Јадранским морем и луком Бар - кажу саобраћајни стручњаци.

Нови ауто-пут од Обреновца до Љига дужине је 62,7 километара. Деоница Обреновац - Љиг је пројектована за брзине од 130 километара на час, ширине је 28,4 метра са брзом, средњом и зауставном траком и чине је 42 моста и надвожњака.

ВУЧИЋ И СА РАДНИЦИМА ПРЕДСЕДНИК Србије Александар Вучић присуствоваће данас отварању ауто-пута "Милош Велики", на деоници од Обреновца до Љига. Вучић ће, како је саопштила Служба за сарадњу са медијима председника Србије, разговарати са радницима и представницима компанија који су градили ову деоницу.

Ни на овом потезу није текло све као по лоју. У ресорном министарству имали су примедбе на кинеску компанију "Шандонг хај спид", јер су се радови који су почели у децембру 2013. године и за које је било предвиђено 36 месеци поприлично одужили. Надлежни су више пута "убрзавали" кинеску компанију и подизвођаче, јер се дешавало да се у контроли затекне празно градилиште без иједног радника на траси. У односу на почетни план, изградња је трајала дупло дуже.

Проблеми су настали и на деоници од Уба до Лајковца, која је била раније завршена, али није могла бити пуштена у саобраћај, јер нису биле изграђене деонице пре и после ње. Пре проласка првих возила, појавиле су се пукотине на асфалту, које су захтевале поновне радове на два и по километра. Због пропуста у раду, министарка Зорана Михајловић је најавила кривичну пријаву против Милутина Мркоњића, а и бивши министар је узвратио најавом тужбе.

На источном краку Коридора 10, током 2017. и 2018. завршена је изградња око 60 километара ауто-пута, од којих је највећи део у саобраћају. До краја године очекује се и завршетак радова на последњој деоници, од тунела Банцарево до Црвене Реке. На овом потезу било је пуно проблема, а највише на обилазници око Димитровграда. Изградњу овог дела започела је аустријска "Алпина" још пре десет година. Када је ова компанија банкротирала, радове је преузео бугарски "Трејс", али је ова деоница и за њих била превелик залогај. Искључени су из посла 2015. године. Испало је да је грчка компанија "Актор" заправо "трећа срећа" за овај потез, јер га је коначно изградила, иако се на другим деоницама на источном краку више пута обрукала. На источном краку Коридора 10 градитеље је изненадила и 41 "нестабилна косина", односно клизишта због којих су радови продужавани унедоглед. Радове су успорили и појава воде, неповољни геолошки услови у односу на пројектом прогнозиране, нерешена имовинска питања и недостаци пројектне документације. Надлежни тврде да су сви ови проблеми превазиђени и најављују отварање и овог крака до краја године.

ПРОЧИТАЈТЕ ЈОШ - ПАТРОЛА "НОВОСТИ" НА ТРАСИ "МИЛОША ВЕЛИКОГ: Тунел са 88 камера и асфалт као на писти (ВИДЕО)


НЕИМАРИ ЋЕ ЗЕМЉУ ПОВЕЗАТИ ИЗНУТРА СПАЈАЊЕМ ВЕЛИКОГ БРОЈА ГРАДОВА, КАО И СА ЦЕЛИМ РЕГИОНОМ

СРБИЈА ове године започиње изградњу четири потпуно нова ауто-пута и наставља радове на траси Коридора 11.

- Градиће се Моравски коридор, ауто-пут ка БиХ, од Сремске Раче до Кузмина, Рума - Шабац и брза саобраћајница Шабац - Лозница - најавила је министарка грађевинарства Зорана Михајловић. - Почетком наредне године почеће и изградња прве деонице ауто-пута Ниш - Мердаре - Приштина, од Ниша до Плочника, а наставља се и изградња Коридора 11 од Прељине до Пожеге.


* МОРАВСКИ КОРИДОР


МОРАВСКИ коридор, од Појата до Прељине, први је ауто-пут који ће на 110 километара повезати Србију изнутра. Спојиће Ћићевац, Сталаћ, Крушевац, Трстеник, Врњачку Бању, Краљево и Чачак, а биће и директна веза између коридора 10 и 11. Прецизна траса, међутим, још није утврђена у читавој дужини. Завршен је и прихваћен идејни пројекат за деоницу Појате - Крушевац. У току је стручна контрола за део Адрани - Мрчајевци и Мрчајевци - Прељина. Идејни пројекат за део од Крушевца до Адрана, међутим, још се ради, јер се одустало од првобитне трасе. Скупштина Србије је усвојила посебан закон о утврђивању јавног интереса и о посебним поступцима ради реализације овог пројекта. Процењено је да ће изградња коштати 800 милиона евра. Меморандум о разумевању и сарадњи на изградњи овог коридора потписан је са америчком компанијом "Бехтел".

ОД ДЕЦЕМБРА ИЗ СУРЧИНА ДО средине децембра би требало да буде окончана изградња деонице Сурчин-Обреновац у дужини од 17 километара. То ће олакшати пут возачима, који ће на Коридор 11 моћи да се укључе у Сурчину, са Обилазнице око Београда. Још боља веза са ауто-путем "Милош Велики" биће за две године, када се заврши пут до Новог Београда. Уговор за његову изградњу са кинеском компанијом "Чајна комјуникејшенс енд констракшен компани" требало би да буде потписан данас.

* БЕОГРАД - САРАЈЕВО (Од Сремске Раче до Кузмина)


ДЕОНИЦУ Сремска Рача - Кузмин у дужини од 17 километара, на ауто-путу од Београда до Сарајева, градиће турска компанија "Ташјапи". Вредност комерцијалног уговора са овом компанијом износи 250 миилиона евра, и то 220 милиона за изградњу деонице од Кузмина до Сремске Раче, од којих је 100 милиона предвиђено за изградњу новог моста преко Саве, а 120 милиона за изградњу деонице ауто-пута и пет милиона за пројектно-техничку документацију на том пројекту.

Такође, 25 милиона евра је намењено за пројектно-техничку документацију за деоницу Пожега - Ужице - Котроман, други крак ауто-пута према Сарајеву. Изградњом ауто-пута Београд - Сарајево, Србија добија могућност да се повеже с европским Коридором 5, који повезује Мађарску, Хрватску и БиХ, а БиХ са коридорима 10 и 11 унутар Србије, односно са ауто-путем Београд - Шид, као и саобраћајницом преко Пожеге.


* РУМА - ШАБАЦ


МОДЕРНА саобраћајница у шест трака би требало да повеже Руму и Шабац. Њена изградња би требало да почне наредних месеци. Део овог пројекта је и брза саобраћајница Шабац - Лозница, која ће бити изграђена касније. Процењена вредност радова је 210 милиона евра, а на овом пројекту ће бити ангажована азербејџанска компанија "Азвирт". Нови пут који ће повезати Руму, Шабац и Лозницу биће наставак брзе саобраћајнице Нови Сад - Рума, односно Фрушкогорског коридора. Укупна дужина ове саобраћајнице је 80 километара, од чега је 25 километара дужина будућег ауто-пута Рума - Шабац, а брзе саобраћајнице Шабац - Лозница 55 километара.

ПОБЕЗИВАЊЕ РАДОВИ на повезивању престонице са Коридором 11 требало би да почну у марту следеће године. Вредност радова износиће 70,5 милиона евра, а трајаће годину и осам месеци.

* АУТО-ПУТ МИРА (Од Ниша до Мердара)


Надлежни кажу да су у току припреме за почетак радова на изградњи прве деонице Ауто-пута мира, од Ниша до Плочника, у дужини од 33 километра. Инвестициони оквир за Западни Балкан доделио је Србији 40,6 милиона евра бесповратних средстава за изградњу прве деонице.

Укупна дужина будућег ауто-пута Ниш - Мердаре - Приштина - Тирана - Драч износи 384 километра, од чега је дужина деонице Ниш - Мердаре 77 километара и коштаће 220 милиона евра.


* КОРИДОР 11 (Прељина - Пожега)


ИЗГРАДЊА деонице Коридора 11 од Прељине до Пожеге почела је средином маја, а гради је кинеска компанија "Чајна контракшн корпорејшн". Ова траса има велики значај за повезивање Србије и региона, јер представља наставак Коридора 11 ка граници са Црном Гором, али је и део будућег ауто-пута Београд - Сарајево, пошто од Пожеге преостаје да се изгради још око 60 километара до границе са Босном и Херцеговином. Скоро трећину трасе на будућем ауто-путу од Прељине до Пожеге чиниће мостови и тунели. Ауто-пут Прељина - Пожега је подељен на три мање деонице, а имаће три тунела, 32 моста, 11 надвожњака и три петље.
Од Прељине до Пријевора дуж реке Чемернице и малим делом поред Западне Мораве је деоница у дужини до 8,27 километара. Затим од Пријевора до Лучана биће урађено 15,51 километар и изграђено 20 мостова који ће бити дужи од три километра. Пројектована је и изградња тунела Лаз од 1.750 метара. Трећа поддеоница, од Лучана до Пожеге, протезаће се на седам километара и на њој би требало да буду изграђена три моста, тунел дуг 2.040 метара, петља у Лучанима и мост преко реке Бјелице.



ЧИЊЕНИЦЕ

* АУТО-ПУТ "Милош Велики" знатно ће скратити време путовања и учинити безбеднијим саобраћај на једном од најоптерећенијих путних праваца у Србији.
* ОТВАРАЊЕМ деонице од Обреновца до Љига биће растерећена и Ибарска магистрала.
* ПУШТАЊЕМ у саобраћај деонице од Обреновца до Љига време путовања од Београда до Чачка трајаће око сат, док се Ибарском, уз поштовање саобраћајних прописа, стиже се за око два и по сата.
* НОВИ ауто-пут ће имати велики значај и за привреду.