ЦЕНЕ горива у Србији готово свакодневно расту, па је само последњег дана протекле радне недеље цена бензина у просеку порасла за два динара. Цена дизела, али и ТНГ, мировала је.

Посматрајући последњих месец дана, бензин у Србији је у просеку скупљи за 6,5 динара (БМБ 95 и "супербензини"), док је дизел порастао за три динара. Бензин је тренутно, на већини пумпи, 149,20 динара за литар, док је евродизел до јуче коштао 163,40 динара за литар.

Цене горива расту још од почетка фебруара. Тада је бензин коштао 142,70, а дизел 158,90 динара за литар. Истовремено, ТНГ је појефтинио за нешто мање од динар по литру.

- Сличне промене цена су забележене и на тржиштима у региону, тако да је редослед земаља у недељном прегледу цена Удружења нафтних компанија Србије, остао готово непромењен. И даље потрошачи у Србији бензин могу да купе по цени која је на нивоу регионалног просека, док је просечна малопродајна цена евродизела у Србији највиша у односу на све земље са којима се граничимо.

Зашто је то тако постаје јасно када се зна да на малопродајну цену горива у Србији утиче највише кретање цена сирове нафте на светским берзама, као и међусобни однос долара и евра, као и њихов средњи курс према динару.

ПРОЧИТАЈТЕ И:Гориво опет поскупело

- На повећање цене горива на бензинским станицама у Србији и свим земљама у окружењу утицао је пре свега раст цене сирове нафте. Тренд раста цене "брента" почео је још пре три месеца, када је барел ове нафте коштао 50,47 долара - објашњава у редовној недељној анализи Томислав Мићовић, генерални секретар УНКС. - У последњих месец дана цена "брента" бележи сасвим мале осцилације, највиша вредност од 68,5 је достигнута 20. марта.

ТАНКЕРИ ПРЕМА процени стручњака, процес реконструкције танкера траје од осам до 12 месеци и кошта између 500.000 и 700.000 евра. За куповину нових бродова који су усаглашени са актуелним прописима, бродари морају да издвоје и по неколико милиона евра.

Занимљиво је и да су технички прописи у трговању и транспорту нафте утицали на раст цена.

- Од Нове године ступиле су на снагу измене техничких прописа који захтевају обавезно дупло дно на бродовима који превозе опасну робу, у коју се сврставају и деривати нафте. Због тога већ три месеца на Дунаву нема довољно пловних објеката за превоз, пре свега дизел горива - објашњава први оперативац УНКС.

Недостатак адекватних пловила изазвао је знатни раст цене транспорта, тако да увозници деривата нафте ову услугу плаћају најмање 50 одсто скупље него прошле године.