Недавно успоравање немачке економије, праћено видним падом производње аутомобила, изазвало је забринутост у економијама Централне и Источне Европе (ЦИЕ), за које је аутомобилски сектор од суштинског значаја, наводи се у данас објављеној анализи Ерсте групе.


Наиме, годишња производња аутомобила у Немачкој је, закључно са јуном, забележила оштар пад на 4,7 милиона јединица, што је за око милион мање у односу на просечну годишњу производњу из периода од 2015. до 2017. године, и близу ниским нивоима из 2009. године, поручују из аустријске групације.


"Да ли то значи да је на помолу још једна криза, пошто најновији пад производње аутомобила, како у погледу брзине тако и обима, изразито подсећа на стање из 2009. године?", запитали су се у Ерсте групи.


Из те групације, ипак, шаљу умирујуће поруке, пошто су, како тврде, уочљиве велике разлике између актуелног стања и ситуације од пре десет година.

Наиме, у 2009. је пад производње аутомобила био резултат негативног удара на страни тражње, проузрокованог растом незапослености који је умањио дохотке домаћинстава, као и великог преокрета кредитног импулса, док се у овом тренутку не догађа ништа од поменутог, што сугерише да овај пад није у потпуности условљен економским циклусом, наводи се у анализи.

"Значајне промене у саставу продаје аутомобила - опадање продаје возила на дизел, а пораст електричних аутомобила – представљају разлику која може у великој мери објаснити недавни пад продаје аутомобила", поручују из Ерсте групе.

Пад регистрација нових аутомобила у ЕУ, констатује се у студији, већ одређено време искључиво је подстакнут опадањем потражње за дизел аутомобилима.

ПРОЧИТАЈТЕ И: Око 50.000 радника Џенерал Моторса ступило у штрајк

У првој половини 2019. године, регистрација нових дизел аутомобила у ЕУ опала је за 17 процената међугодишње, након пада од 18 одсто у 2018. Удео аутомобила на дизел у новим регистрацијама пао је на 31 посто у другом кварталу 2019. године, знатно испод највише вредности од 55 процената достигнуте 2012. године.

AP Photo


Након ескалације такозваног "дизелгејт” скандала, појачани планови за смањење емисија путем строжих прописа јасно су указали на то да се доба дизел аутомобила ближи крају. Иако дизел аутомобили још увек нису сасвим забрањени, постоји негативна перцепција према њима, као и велика несигурност код потенцијалних купаца у вези са тим да ли ће им бити допуштено да у будућности користе те аутомобиле без икаквих ограничења.

Сектор за истраживање Ерсте групе напомиње да се око 10 одсто додате вредности и шест до девет посто радних места у економијама ЦИЕ директно или индиректно може повезати са аутомобилском производњом, будући да је готово четвртина аутомобила произведених у ЕУ састављена у земљама ЦИЕ.

AP Photo


Тај регион, са годишњом производњом од око четири милиона аутомобила, представља другог по величини произвођача у ЕУ после Немачке, а произвођачи аутомобила и добављачи у ЦИЕ важан су део аутомобилских глобалних ланаца вредности (ГВЦ), посебно немачког.

У наредних пет година, истраживачи Ерсте групе очекују знатне промене у структури производње аутомобила у Европи, јер би одлагање куповине аутомобила (у ишцекивању већег избора електричних модела по приступачним ценама) могло привремено да умањи укупну потражњу и производњу, будући да се прави почетак доба електричних возила очекује тек након 2025. године.