ЦРТЕЖИ новобеоградског Блока 23 и насеља Церак-Виногради, наћи ће се у колекцији Музеја модерне уметности у Њујорку, а не у сталној поставци, како су недавно известили овдашњи медији. Али, то не умањује успех јер МоМА и нема сталну поставку. Предмети из њихових огромних збирки се ротирају на разним тематским поставкама, а много више дела која су у депоима, чешће ће бити пред публиком од октобра, када буде отворена новопроширена зграда.

То што су се радови наших архитеката Александра Стјепановића, Божидара Јанковића и Бранислава Караџића (Блок 23) и брачног пара, Дарка и Миленије Марушић (Церак - Виногради), нашла у колекцији МоМА, није само ствар престижа, већ ће им ова значајна институција омогућити да буду глобално видљивији, доступни истраживачима, али и другим институцијама, које ће моћи да их позајмљују за своје изложбе.

- Несумњиво је да је уврштавање у колекцију Музеја модерне уметности велико признање и за архитекте и за њихове пројекте - каже, за "Новости", архитекта Владимир Кулић, ванредни професор Државног универзитета Ајова, и гостујући кустос изложбе"Ка бетонској утопији: Архитектура у Југославији, 1948-1980", која је прошле године у МоМА, управо ове пројекте, као и многе друге из исте епохе, представила на светској сцени. - Међутим, ово је прилика и да се поведе разговор о томе шта ће се десити са драгоценим материјалом који, после изложбе, неће ући у њујоршку колекцију и да ли постоји интересовање домаћих институција да се он сачува. Вредних грађевина је далеко више него што смо имали простора да покажемо у МоМА. Но, и уз тако сужен избор приликом организовања изложбе имали смо велики проблем, јер у Србији чак и за најзначајније грађевине, попут Музеја савремене уметности, није било сачуваног оригиналног материјала.

Владимир Кулић - Фото Н. Скендерија

Организујући изложбу у Њујорку, објашњава саговорник, често су били принуђени да користе архивске копије техничких пројеката, иако су оне далеко мање пријемчиве широкој публици и не дочаравају стваралачки процес као скице које настају у разради.

Прочитајте још: Блок 23 и Церак део сталне поставке у музеју "МоМА"

- Непотпуно архивирање је само симптом проблематичног односа према архитектонском наслеђу. Зато се надам да ће публицитет који се даје уврштавању пројеката за насеља Церак-Виногради и Блок 23 у колекцију МоМА покренути ширу дискусију о чувању архитектонског наслеђа и да то питање неће остати само брига групице ентузијаста - закључује професор Владимир Кулић.


Церак / Фото П. Митић


"СЛОБОДИШТЕ" И ЗАБАВНИ ПАРК

ДЕО поставке "Ка бетонској утопији" у Њујорку био је и крушевачки спомен-комплекс "Слободиште", архитекте Богдана Богдановића, подсећа наш саговорник.

- Данас се у његовој непосредној близини гради забавни парк - упозорава Кулић. - Иако се архитектура тако не нарушава кроз директно физичко разарање, нарушава се њена комеморативна сврха и пажљиво грађена атмосфера равнотеже између живота и пијетета према жртвама једног од највећих стратишта Другог светског рата у Србији.